Yoga en Somatics

Er wordt me vaak gevraagd wat voor een yoga ik geef. Ik geef Carrie Yoga. Door de jaren heen heb ik veel opleidingen gevolgd en ervaring opgedaan. Dit alles samen heb ik mij eigen gemaakt, eruit gepikt wat ik belangrijk vind en geef ik nu op mijn eigen manier door. Vandaar Carrie Yoga.

Als je het vanuit de lineage bekijkt voel ik me nu het meest verbonden met de somatische yoga zoals die in de lijn van Donna Farhi en Lisa Petersen wordt gegeven. Oorspronkelijk ben ik opgeleid door Dona Holleman (leerling van BKS Iyengar).

Belangrijke principes voor mij zijn bewegen vanuit een nieuwsgierige onderzoekende houding. Zelf voelen en luisteren naar wat die dag goed voelt in je lichaam en daar de beweging aan aanpassen. Met compassie en vriendelijkheid kijken naar je mogelijkheden en zeker ook dat dit vanuit een gevoel van Joy mag zijn. Ik vind het belangrijk dat er een veilige, authentieke sfeer is. Er is niets dat gefixt of verandert hoeft te worden. Je mag er zijn zoals je bent met al je emoties, gevoelens en sensaties die op het moment bij je zijn.

Somatics

Somatics is een manier van bewegen waarbij je bewegingen langzaam en met aandacht uitvoert. Je wordt uitgenodigd dit met een nieuwsgierige, open en vriendelijke blik te doen. Het helpt je van binnenuit je lichaam weer te leren voelen (interoceptie).

Somatics is toegankelijk voor mensen van alle leeftijden en mogelijkheden. De oefeningen worden voornamelijk op de grond gedaan. Door spieren eerst de spanning op te laten zoeken en dan langzaam los te laten (pandiculatie) her programmeer je patronen in je brein en lichaam.

Doordat je wordt uitgenodigd om met je brein te focussen op bepaalde plekken in je lichaam is er tijdens een somatics sessie weinig ruimte om af te dwalen in gedachten en to do lijsten. Dit werkt zeer ontspannend. Op den duur werkt dit door naar hoe je in je dagelijks leven beweegt zowel fysiek als mentaal.

Trek bijvoorbeeld je schouders eens zo hoog op als lukt hou ze even vast, voel wat je voelt en laat ze dan zo langzaam mogelijk weer omlaaggaan. Registreer dan eens voor jezelf wat je opvalt. Bijvoorbeeld warmte of tintelingen en het kan ook dat je iets anders of niets voelt. Voor veel mensen zijn er plekken in het lichaam die niet bewust meer gevoeld worden. (sensory motor amnesia)

Somatic Movement Education is ontwikkeld door Thomas Hannah een student van Moshe Feldenkrais.

Voor mij is somatics de missende link tussen yoga, bewegen, mobiliteit en de verbinding met het brein. Het heeft me geholpen de verbinding met mijn centrum, fysiek en mentaal te hervinden en vergroten. In het begin zijn de veranderingen subtiel. Ik merkte het bijvoorbeeld al pratende met een van mijn zonen die boven aan de trap stond. Ik had weer de ruimte in mijn nek om omhoog te kijken. Later merkte ik dat ik nog nauwelijks hoofdpijn had. Leren luisteren naar mijn lichaam heeft een hele nieuwe betekenis voor me gekregen. Ik beweeg vrijer, soepeler, vloeiender en met meer lol. Er is namelijk ook ruimte voor speelsheid, zo kan dansen voor mij ook somatics zijn ;-). Het mooie is dat je dit uiteindelijk zelf doet. In de woorden van mijn docent Lisa Petersen:

“You are a soma. Your soma is self-regulating, self-monitoring, self-assessing, self-correcting, self-renewing and ultimately self-healing.’

Yoga en of Somatics sessies kunnen via Zoom, bij je thuis of in de praktijk in het centrum van Varsseveld plaatsvinden. Mijn werkgebied is Achterhoek e.o en een deel Twente. Van Arnhem tot Enschede.

Reacties zijn gesloten.