Yoga for the Special Child®

 

 

 

 

 

 

 

Yoga for the Special Child® is een unieke, therapeutische yoga methode, ontwikkeld door Sonia Sumar.  Sonia ontwikkelde deze methode om de natuurlijke ontwikkeling van haar eigen dochter Roberta, met het Syndroom van Down, te verbeteren. Haar missie is om met deze methode zoveel mogelijk kinderen met speciale zorgvragen te helpen.

De methode is zachtaardig, therapeutisch, krachtig en toch zeer effectief. Het is veilig voor baby’s, kinderen en volwassenen met een cognitieve beperking, lichamelijke beperking, meervoudige beperking, aandachts- en concentratiestoornissen, emotionele of sociale beperking, leer-en gedragsproblemen, prikkelverwerking- of stoornis in het autismespectrum, Down syndroom, Prader Willy syndroom, Cerebrale Parese, epilepsie, ADD/ADHD en rolstoelgebruikers.

Het wordt ook erkend als een effectieve behandeling voor kinderen met hoogbegaafdheidskenmerken, leerstoornissen en andere ontwikkelingsachterstanden.

We werken vanuit een positieve houding. Elke kleine prestatie wordt gevierd. Tijdens de yogasessie zijn er geen verwachtingen en gaan we uit van hoe het kind zich op dat moment voelt. We werken met het kind in plaats van de diagnose. Zo ontstaat er een vreugdevolle verbinding die verder gaat dan de beperking en het gedrag zelf.

Yoga for the Special Child® wordt steeds vaker ingezet bij vroege interventie en is dan ook een fantastisch programma om de natuurlijke ontwikkeling van zuigelingen en peuters te stimuleren.

Een sessie Yoga For the Special Child® heeft een vaste routine en structuur:

  • Mantra zingen om contact te maken en om focus, ademhaling en concentratie te stimuleren.
  • Oog-oefening voor het trainen van de oogspieren.
  • Een serie ademhalingstechnieken.
  • Een serie yogaoefeningen om lichaamscontrole, kracht en zelfvertrouwen te vergroten.
  • Een ‘relaxation’, een diepe eindontspanning. Om zowel mentaal, emotioneel als fysiek tot rust te komen.

De Herhaling zorgt voor voorspelbaarheid, verdieping en verbinding. Dit brengt het kind verder in zijn of haar (yoga) ontwikkeling. De yogahoudingen worden aangepast aan de mogelijkheden van het kind. Ik benadruk wat goed gaat. De houdingen worden liggend, zitten en/of staand uitgevoerd.

Yoga For the Special Child® wordt één op één aangeboden. Het kan zowel in de studio als thuis worden gegeven. Wanneer het kind er klaar voor is kan hij/zij eventueel mee draaien in de groepslessen.

De voordelen van Yoga:

  • Reguleert spierspanning, kracht, evenwicht, flexibiliteit en coördinatie
  • Verbetert motorische spierfuncties, fysiek bewustzijn en zelfregulatie
  • Versterkt interne organen en daardoor betere werking van interne organen
  • Ontspant centrale zenuwstelsel, wat leidt tot vermindering van angst en stress  en betere prikkelverwerking
  • Verbetert ademhaling tijdens dagelijkse activiteiten, dus betere lichaamsfunctie
  • Merkbare verandering in focus, concentratie en communicatieve vaardigheden
  • Betere bloedcirculatie, meer verse zuurstof naar de hersenen dus betere cognitie
  • Verbetert emotioneel evenwicht en vermogen om van de ene activiteit naar de andere over te schakelen.
  • Verbetert slaap

Hieronder staan een aantal voorbeelden van uitdagingen en zorgvragen. Neem gerust contact op om te informeren naar de mogelijkheden voor je eigen specifieke situatie.

Hoe helpt yoga Kinderen met Down Syndroom?
Bij kinderen met down Syndroom helpen asana’s (yogahoudingen) het hele lichaam te stretchen, ontwikkelen en versterken. Asana’s hebben een gunstig effect op de organen en helpen klieren uit te balanceren en te revitaliseren. Dit helpt kinderen slank en flexibel te blijven. Ademhalingsoefeningen in combinatie asana’s verbeteren het lichaamsbewustzijn, concentratie, evenwicht en geheugen.

Hoe helpt yoga Kinderen met een stoornis in het autisme spectrum?
Bij deze kinderen ligt de nadruk op het opbouwen van een sterke band. Hun wereld instappen en hun vertrouwen proberen te winnen is een belangrijk aspect. Op basis van wederzijds vertrouwen, komen daarna ademhalingsoefeningen, de yogahoudingen en diepe ontspanning aanbod. De combinatie van asana’s, pranayama en diepe ontspanning versterken het zenuwstelsel, verbeteren de algemene gezondheid, het lichaamsbewustzijn en de concentratie. Yoga helpt kinderen met autisme nieuwe beweging-, communicatie en sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Hoe helpt yoga Kinderen met (hoog)begaafdheidskenmerken?
Voor kinderen met (hoog)begaafdheidskenmerken ligt het accent op contact maken op een open, echte en gelijkwaardige manier. Veel kinderen zijn gevoelig en vinden het lastig om om te gaan met prikkels en nieuwe situaties.
Yoga helpt om te leren gaan met deze gevoeligheid. Het geeft inzicht in de relatie tussen denken, voelen en ademen. Zo leren ze hun gedachten en emoties te beïnvloeden door ademhalingsoefeningen. Dit maakt het makkelijker met prikkels en nieuwe situaties om te gaan. De  eindontspanning helpt bij het leren tot rust komen en heeft als extra effect dat het helpt makkelijker (in en door) te slapen.

Zoals een van de kinderen het mooi verwoord “Yoga helpt me om echt mezelf te zijn.”

Hoe helpt yoga Kinderen met ADHD?
Yoga helpt het centrale zenuwstelsel te kalmeren en versterken. Nadruk ligt op het in contact komen met hun lichaam op een niet-competitieve manier. Deze kinderen hebben vaak moeite met leren door hun hyperactiviteit en doordat ze snel afgeleid zijn. Beginnen met het aanbieden van ademhalingsoefeningen en asana’s helpt hen om eerst rustig te worden. Zodat instructies beter binnen komen en goed gevolgd kunnen worden.
Een goede ademhaling is bij deze kinderen een belangrijk onderdeel van de yogasessie. Als het kind eenmaal in staat is aanwijzingen op te volgen, worden er meer asana’s en diepe ontspanning geïntroduceerd. Daarna volgt de gehele yogaroutine.

Hoe helpt yoga Kinderen met ADD?
Bij deze kinderen wordt gestart met een band opbouwen om hun vertrouwen en aandacht te winnen. Vervolgens volgen de ademhalingsoefeningen. Dit is een belangrijk onderdeel omdat de ademhaling sterk verbonden is met de emotie. Naast het positieve effect op de emoties stimuleert pranayama belangrijke gebieden van de hersenen en het centraal zenuwstelsel. Door de combinatie van asana’s en ontspanning wordt het effect van pranayama vergroot. Door regelmatige yogabeoefening ontwikkelen kinderen meer lichaamsbewustzijn, emotionele stabiliteit en concentratie. Doordat hun algehele prestaties verbeteren, groeit hun zelfvertrouwen.

Hoe helpt yoga Kinderen met Cerebrale Parese?
Het beoefenen van asana’s gevolgd door diepe ontspanning kan helpen om de hoge spierspanning te verminderen. Tegelijkertijd zorgen de asana’s ervoor dat delen met een lage spierspanning ook versterkt worden. Het voordeel van de asana’s is dat de wervelkolom gestretcht en uitgelijnd wordt. Tevens wordt de wervelkolom door de verschillende houdingen voorover gebogen, achterover gebogen en geroteerd. Hierdoor komt er meer ruimte tussen de wervels en wordt de druk verminderd op tussenwervelschijven en zenuwen.Door het ontwikkelen van zowel een grotere bewegingsvrijheid als coördinatie is het kind in staat tot meer zelfstandigheid.

Comments are closed